We werken met het thema boerderij. De volgende afbeeldingen waren afgedrukt op A4: Hooi, Trekker, Kalkoen, Paard en Haan. Dit kunnen ook andere afbeeldingen zijn in een bepaald thema of woorden die je onder de aandacht wilt brengen om de woordenschat te vergroten. Deze plaatjes eerst met de leerlingen bespreken om te kijken of ze weten wat het is. Daarna kun je samen rijmwoorden bedenken bij de plaatjes en vervolgens leg je de plaatjes op anti-slipmatjes, in het lokaal verspreid. De hele groep gaat in het midden van het speellokaal staan waarna de leerkracht een woord noemt wat op één van de 5 woorden van de afbeeldingen rijmt. Bijvoorbeeld maan, dan rennen de kinderen naar de haan. De plaatjes kunnen ook op de muur geplakt worden.
Differentiatie
· Meer of minder plaatjes gebruiken.
· De moeilijkheid (woordenschat) van de afbeeldingen aanpassen.
· Kinderen zelf laten nadenken over de rijmwoorden.
· Een leerling rijmwoorden laten noemen terwijl de andere kinderen rennen
Er kunnen verschillende manieren gekozen worden om bij het woord te komen (hinkelen, huppelen etc, motoriek).
Domeinen:
Motoriek
Woordenschat
Rijm
Benodigdheden:
Matjes
Plaatjes
Kleuters die al wat letters kennen kunnen dit spel doen. Je maakt wat letters, eventueel met een plaatje als ondersteuning erbij. Deze verspreid je over de vloer en je noemt een letter. In het midden staat een leerling met een vliegenmepper en hij of zij moet op de goede letter slaan.
Organisatie:
de letters die de kinderen gaan oefenen opschrijven of lamineren
deze verspreiden in een rondje of op de tafel
kinderen werken met zijn tweeën als iemand af is, of niet de goede letter heeft geslagen, geeft de vliegenmepper weer door aan het andere kind.
De leerling die niet aan beurt is om te slaan kan de letters benoemen.
Domeinen:
Letters
Benodigdheden:
Vliegenmeppers
Letters