Deze activiteit had ik als onderdeel van een circuitje waar ze in konden werken na een aantal topografielessen. Zo was er door de klas ook een topokwartet gemaakt, een memory en topotwister. Er was een hele grote kaart van Nederland op de vloer getekend met daarin de provincies. Dit spel werd net zo gespeeld als het spel Twister waarbij 1 leerling de opdrachten noemt en de andere twee leerlingen dat één voor één moeten uitvoeren. Bijvoorbeeld, zet je linkerbeen in Drenthe. De volgende, doe je rechterarm in Friesland en zo door totdat alle provincies aan bod zijn geweest. Na een tijdje wisselen de spelers en leest een andere leerling de opdrachten voor.
Domeinen:
Topografie
Bewegen
Aantal kinderen: 3
Benodigdheden:
grote kaart
opdrachten uitgeschreven
Ik heb met groep 5/6/7 een kwartetspel gemaakt over de provincies van Nederland. Per groepje moesten ze de hoofdstad, bezienswaardigheid, culinaire specialiteit en landschap beschrijven. Als de opdracht goed gekaderd wordt door deze vier dingen erop te doen was het goed te doen. De kinderen beleefden veel plezier aan deze opdracht. Teveel drukte? dan is er ook een kant en klaar kwartet te downloaden.
Domeinen:
Topografie
Aardrijkskunde
Aantal kinderen:
Klassikaal
Benodigdheden:
blanco kwartet
Deze werkvorm heb ik gemaakt tijdens een lessenserie topografie provincies en hoofdsteden. Aan het eind van de les konden kinderen in een circuitje memory spelen, het zelfgemaakte kwartet spelen of topotwister gaan doen.
De memory is hier te downloaden.
Domeinen:
Topografie
Aardrijkskunde
Aantal kinderen: 2
Benodigdheden:
memory
Ik heb, wie heeft doet het altijd goed in de klas, hier een versie voor topografie van Nederland.
Je deelt de kaartjes uit en begint zelf met 1. Daarna reageert steeds de volgende leerling op het kaartje. Deze versie is gemaakt met herhaling van de woorden. Bijvoorbeeld wie heeft Ameland, ik heb Ameland. Zo worden de leerlingen wel bekend met de woorden maar hij is ook te maken in een variant waarbij een leerling bijvoorbeeld een provincie zegt en de volgende leerling daarop reageert met de hoofdstad of een andere stad die geleerd moet worden.
Na het benoemen van het woord gaan de leerlingen op een rijtje staan. Daarna kan het nog een keer vlot herhaald worden.
Domeinen:
Topografie
Aardrijkskunde
Aantal kinderen:
Klassikaal
Benodigdheden:
spel download @jufyvon-blogspot.com