Het liedje “Hoofd, schouder, knie en teen” is een kleuterliedje die alle leerlingen klakkeloos kunnen meezingen. Dit liedje kun je met de leerlingen zingen terwijl zij de bewegingen meedoen.
De Engelse versie vind je hier:
Domeinen:
Zingen
Bewegen
Lichaam
Engels
Commando pinkelen De spelleider zit zo, dat iedereen hem goed kan zien. De spelleider kan de volgende commando's geven:
commando hol is ruggen van handen op tafel .
commando bol is kromme vingers op tafel .
commando plat is handen plat op tafel .
commando vlak is zijkant van handen op tafel .
commando pinkelen is met beide pinken op tafel
De spelers moeten de commando's zo snel en zo nauwkeurig mogelijk opvolgen. Wie zich vergist of de handelingen niet snel genoeg uitvoert, is af. De spelers mogen alleen een handeling uitvoeren, wanneer er commando voor wordt gezegd. Als er niet commando wordt gezegd maar bijvoorbeeld alleen pinkelen, dan blijven de kinderen gewoon het eerdere commando doen totdat er een nieuw commando wordt gegeven met het woord commando ervoor.
Erg leuk, gegarandeerd succes!
Domeinen:
Luisteren
Domeinen:
Drama
Ontspanning
Eén of twee leerlingen gaan even op de gang staan. Andere leerlingen maken koppels en spreken een gebaar af. (bijv. duim omhoog, lange neus etc.). Alle leerlingen leggen beide handen op hun benen. Leerlingen komen terug in de klas. Steeds worden door deze leerlingen twee zittende leerlingen (memoriekaartjes) aangewezen die hun gebaar moeten laten zien. Zijn de gebaren hetzelfde is er één punt verdiend.
Dit spel kan ook in een thema gedaan worden. Bijvoorbeeld sport, dan beelden de tweetallen samen een sport uit. De raders moeten dan bijvoorbeeld ook nog raden welke sport er uitgebeeld wordt.
Tableau Vivant wordt gebruikt voor dit spel.
Je neemt een aantal post-its en schrijft hier een voorwerp op die ergens in het lokaal te vinden is. Je kunt er ook kleuren tussen doen of bijvoorbeeld hout, metaal. Deze hang je op verschillende plekken in het lokaal. Dan vraag je de groep om zo snel mogelijk de briefjes op de juiste plaats te plakken. De post-it met deur wordt op de deur geplakt en de post it met blauw wordt op een blauw voorwerp geplakt .Hoe snel slaagt de groep er in om dit te doen?
Domeinen:
Ontspanning
Samenwerken
Bewegen
Benodigdheden:
Post it briefjes met voorwerpen/kleuren
Stopwatch
Ja bij dit spel mag je eindelijk eens op tafel zitten. Elke leerling zit op tafel en zo start het spel. De leerkracht noemt steeds 2 namen op die tegen elkaar gaan 'strijden'. Je kan bij dit spel van alle soorten vragen verzinnen. Je kan een letter noemen waarbij de leerlingen zo snel mogelijk een dier moeten verzinnen die met deze letter start of je kan bijvoorbeeld een tafelsom opnoemen. Houd één spel lang het zelfde onderwerp centraal en voor de volgende keer kun je weer wat nieuws verzinnen.
Het voorbeeld: de leerkracht noemt twee leerlingen bij naam en noemt vervolgens een tafelsom op. De leerling die het snelst het juiste antwoord heeft genoemd, mag blijven zitten op tafel. De andere leerling gaat weer op zijn stoel zitten. De leerkracht noemt vervolgens twee nieuwe namen en een nieuwe tafelsom. Dit blijft de leerkracht herhalen tot er uiteindelijk één winnaar over is.
Domeinen:
Ontspanning
Benodigdheden: niets