Iedereen zit in de klas aan zijn of haar eigen tafel. Dan kies je als leerkracht zeven vrijwilligers die naar voren mogen komen. Dan roep je seven down. Alle leerlingen die aan hun tafel zitten doen hun hoofd naar beneden, ogen dicht en een duim omhoog. De hand met de duim omhoog ligt op tafel.
De vrijwilligers sluipen door het lokaal en iedere vrijwilliger doet van 1 leerling de duim omlaag. Daarna gaan ze weer stilletjes naar voren en gaan ze op een rijtje staan. Nu zitten er 7 leerlingen in de klas met de duim omlaag. Dan zegt de leerkracht Seven Up en mag iedereen weer kijken. De leerlingen met de duimen omlaag mogen raden wie van de 7 vrijwilligers zijn of haar duim omlaag heeft gedaan. Wie het goed geraden heeft mag wisselen met de vrijwilliger. Degene die het fout geraden heeft blijft zitten en die vrijwilliger blijft in het spel als vrijwilliger.
In een kleine groep kun je minder vrijwilligers aanraden.
Domeinen:
Concentratie
Ontspanning
Eén of twee leerlingen gaan even op de gang staan. Andere leerlingen maken koppels en spreken een gebaar af. (bijv. duim omhoog, lange neus etc.). Alle leerlingen leggen beide handen op hun benen. Leerlingen komen terug in de klas. Steeds worden door deze leerlingen twee zittende leerlingen (memoriekaartjes) aangewezen die hun gebaar moeten laten zien. Zijn de gebaren hetzelfde is er één punt verdiend.
Dit spel kan ook in een thema gedaan worden. Bijvoorbeeld sport, dan beelden de tweetallen samen een sport uit. De raders moeten dan bijvoorbeeld ook nog raden welke sport er uitgebeeld wordt.
Tableau Vivant wordt gebruikt voor dit spel.
Domeinen:
Drama
Ontspanning
Het spel spreekt voor zich en is hiernaast te downloaden.
Domeinen:
Ontspanning
Bewegen
Benodigdheden:
Geprint ganzenbord
Dobbelstenen
Pionnetjes
Maak met de hele klas een kring (staand). Zorg dat er voldoende beweegruimte is. Stuur één iemand naar de gang. Ondertussen spreekt de klas af wie de mysterieuze danser is. De hele klas moet de bewegingen nadoen die de mysterieuze danser maakt. Haal degene terug van de gang. Hij of zij gaat midden in de kring staan en mag raden wie de mysterieuze danser is. Zet een leuk liedje op zodat de klas lekker kan dansen!
Domeinen:
Ontspanning
Bewegen
Benodigdheden:
Digibord met toegang tot youtube
Stuur twee 'dokters' uit de klas naar de gang. Daarna bespreek je als klas wat je kwaal gaat worden. Dit kan van alles zijn. De dokters mogen terugkomen in de klas. Zij mogen de leerlingen van alles vragen, maar een leerling mag pas antwoorden als hij of zij zijn 'kwaal' heeft uitgevoerd. Bijvoorbeeld: je spreekt af dat je pas kan antwoorden als je hebt geniest. Eén van de dokters vraagt aan de leerling: 'hoe heet je moeder?'. De leerlingen gaat eerst niezen en beantwoord daarna de vraag. De dokters moeten raden wat de kwaal van de klas is.
Domeinen:
Ontspanning
Benodigdheden:
n.v.t.
Je neemt een aantal post-its en schrijft hier een voorwerp op die ergens in het lokaal te vinden is. Je kunt er ook kleuren tussen doen of bijvoorbeeld hout, metaal. Deze hang je op verschillende plekken in het lokaal. Dan vraag je de groep om zo snel mogelijk de briefjes op de juiste plaats te plakken. De post-it met deur wordt op de deur geplakt en de post it met blauw wordt op een blauw voorwerp geplakt .Hoe snel slaagt de groep er in om dit te doen?
Domeinen:
Ontspanning
Samenwerken
Bewegen
Benodigdheden:
Post it briefjes met voorwerpen/kleuren
Stopwatch
De kinderen kunnen achter de tafel gaan staan en doen en zeggen precies het omgekeerde van wat de leerkracht zegt.
Yes = duim omhoog
No = duim omlaag
Spaghetti = vingers omlaag
Bolognese = roeren
Dit kan nog uitgebreid worden met
Taco = tacogreep
Pizza = ronddraaien met platte hand.
De leerkracht zegt bijvoorbeeld, yes yes no
De leerlingen zeggen en doen: no, no, yes
De leerkracht zegt: yes, yes, no, spaghetti, bolognese
De leerlingen zeggen: no, no, yes, bolognese, spageetti
Ze maken de juiste bewegingen erbij.
Zie filmpje voor inspiratie. Met dank aan: Facet Educatie
Domeinen:
Concentratie
Ontspanning
Bewegen
Benodigdheden: niets
De kinderen lopen met hun wisbordje rond door het lokaal terwijl er een leuk muziekje op staat. Wanneer de leerkracht de muziek stopt, zoekt elke leerling een maatje (in stilte). De leerkracht geeft de leerlingen een opdracht. Dit kan echt van alles zijn. Bijvoorbeeld:
- Schrijf een lidwoord op
- Schrijf een werkwoord op
- Schrijf een naam van een grote stad in Nederland op
- Schrijf de helft van 6 en het dubbele van 6 op
- Wat is 7x7
etc.
De leerlingen schrijven het antwoord op en de leerlingen vergelijken even met hun maatje wat ze opgeschreven hebben.
Domeinen:
Concentratie
Ontspanning
Bewegen
Benodigdheden: voor elke leerling een wisbordje
Elke leerling tekent een vak van 3 bij 3 in zijn of haar schrift/kladblaadje. Zo ontstaan er 9 vakken. Het doel is om zo dicht mogelijk bij de '1000' uit te komen. De leerkracht gooit 9 keer met de dobbelsteen en noemt hierbij het getal dat hij of zij gegooid heeft. De leerlingen moeten het getal ergens in één van de 9 vakjes neerzetten. De leerlingen mogen dit zelf kiezen. Het is voor de leerlingen even puzzelen, want wie het dichts bij de 1000 uitkomt die wint. In totaal gooit de leerkracht 9 keer, zodat alle vakjes gevuld zijn. Eigenlijk staan er nu eigenlijk 3 honderdtallen onder elkaar. De leerlingen moeten deze getallen kolomsgewijs of cijferend optellen. Wie is het dichts bij de 1000 geëindigd?
Domeinen:
Rekenen (kolomsgewijs/cijferend optellen)
(Ont)spanning
Benodigdheden:
dobbelsteen met 10 zijden (0 t/m 9), dobbelsteen met 6 vlakken kan ook
Een rekenschrift of kladpapier voor elke leerling
Ja bij dit spel mag je eindelijk eens op tafel zitten. Elke leerling zit op tafel en zo start het spel. De leerkracht noemt steeds 2 namen op die tegen elkaar gaan 'strijden'. Je kan bij dit spel van alle soorten vragen verzinnen. Je kan een letter noemen waarbij de leerlingen zo snel mogelijk een dier moeten verzinnen die met deze letter start of je kan bijvoorbeeld een tafelsom opnoemen. Houd één spel lang het zelfde onderwerp centraal en voor de volgende keer kun je weer wat nieuws verzinnen.
Het voorbeeld: de leerkracht noemt twee leerlingen bij naam en noemt vervolgens een tafelsom op. De leerling die het snelst het juiste antwoord heeft genoemd, mag blijven zitten op tafel. De andere leerling gaat weer op zijn stoel zitten. De leerkracht noemt vervolgens twee nieuwe namen en een nieuwe tafelsom. Dit blijft de leerkracht herhalen tot er uiteindelijk één winnaar over is.
Domeinen:
Ontspanning
Benodigdheden: niets